Kranten artikel

“We wilden een spectaculaire kermis neerzetten op de Naarderstraat”

Geen kinderkermis dit keer, maar een ‘volwassen’ spectaculaire kermis op de Naarderstraat. Dat had de Oranje Stichting Huizen voor ogen. De kermis die de Stichting Huizerdag vorig jaar organiseerde op de Naarderstraat, opende voor de Oranjestichting deuren om ook de Koningsdag kermis terug te brengen in het hart van het dorp. Maar dan wel een èchte kermis, met een Booster (waarvan er maar een paar van in Nederland zijn), een autoscooter, een Beach Party en kinderattracties als een trampoline, eendjes vissen, een draaimolentje en verder kramen met gebak, snoep, snacks, grijpkranen, bussen gooien en een schiettent. Afgelopen dinsdag was er een laatste overleg tussen Frits Groenewoud van de Oranje Stichting Huizen en kermis coðrdinator Hans Borremans met de brandweer, politie en gemeente. Borremans en Groenewoud zijn blij dat op het gemeentehuis het sein ‘go’ werd gegeven voor de spectaculaire Booster. Het 26 meter hoge gevaarte zal een plek krijgen ter hoogte van de De Ruyterstraat richting de muur van de oude begraafplaats. Vandaag (donderdag 13 april) komen de kermisexploitanten bekijken of deze plek ook inderdaad geschikt is voor deze publiekstrekker en gaat hopelijk definitief de spreekwoordelijke kogel door de kerk.

“We wilden een spectaculaire kermis neerzetten op de Naarderstraat, vanaf het Prins Bernhardplein tot aan de Trompstraat”, vertelt Hans Borremans. “We zaten alleen met twee problemen. Het eerste was, dat in december de evenementenkalender werd

goedgekeurd door het college, waardoor we pas vrij laat konden reserveren. Ten tweede -en dat kwam dinsdagmorgen heel duidelijk naar voren tijdens het gesprek op het gemeentehuis- zijn er veel wegopbrekingen in Huizen en dat geeft z’n beperkingen voor de hulpdiensten. Daarom wordt de kermis minder groot dan gepland, omdat de hulpdiensten erom heen moeten rijden. Maar we hebben goede moed, dat wanneer er volgend jaar niet zoveel wegopbrekingen zijn, de Oranje kermis groter en nog spectaculairder zal worden”, spreekt Hans de hoop uit.

Twee wieken

In ieder geval is er dit jaar ‘fiat’ gegeven voor de sensationele Booster, een apparaat met een lange paal van 18 meter hoog met twee ‘wieken’ aan weerszijden, waarmee kermisklanten zo’n 36 meter hoog de lucht in kunnen.

“Ik moet er niet aan denken”, lacht Hans Borremans, “maar er zijn mensen die dat heel erg leuk vinden. We hebben overlegd met de gemeente, omdat we de Booster eerst in de buurt van het Prins Bernhardplein wilden zetten. Maar dat blijkt een lastige plek vanwege de doorrijroute van de hulpdiensten. Dus wordt de attractie verplaatst naar de andere kant, bij de De Ruyterstraat richting de muur van het kerkhof. Het moet nog door de kermisexploitanten bekeken worden of er op deze plek genoeg ruimte is. Wij denken van wel. Maar donderdag (vandaag-red) komen ze zelf poolshoogte nemen”.

Kerkhof

De bewoners rond het kermisterrein hebben een brief gehad en zijn geïnformeerd over de komst van de kermis. Nu er meer duidelijkheid is over de attracties die er gaan komen, wil Hans Borremans ook met de buurt om de tafel.

“Donderdagmiddag is er een eerste gesprek met de firma Zwart. Zij moeten wel door kunnen gaan met hun bedrijf en af- en aanrijden”, vindt Hans. “We hebben even gewacht met de gesprekken met de bewoners, omdat we niet helemaal zeker waren hoe de kermis zou worden ingericht. Dat is nu voor 90% zeker. Aanvankelijk dachten we dat het stuk Trompstraat-De Ruyterstraat ook een stuk kermis voor de deur zou krijgen. Maar dat gaat nu niet door omdat de kermis kleiner wordt vanwege de genoemde wegopbrekingen. Ook met de begrafenisondernemers Rebel en De Groot willen we in gesprek. Dat wanneer er op het kerkhof een begrafenis is, de kermis zich daarop aanpast. Daar zijn de kermisexploitanten ook van op de hoogte”.

Dicht bij het centrum

Heel belangrijk voor de Oranjestichting is ook de komst van de autoscooters.

“Ook daar zijn we heel blij mee: een enorme trekker. Dus best een behoorlijk spectaculaire kermis”, is Hans Borremans tevreden. “En de hoop dat er in de toekomst een nog spectaculairdere kermis zal komen als we meer tijd  hebben en er geen wegen zijn afgezet. We wilden graag weer een echte kermis terugbrengen in Huizen. Op de IJsselmeerstraat is dat niet gelukt. Eén van de kermisexploitanten verwoordde het zo: -De IJsselmeerstraat is geen droog brood waard-. De eerste keer op de IJsselmeerstraat was het nog redelijk druk. Maar dat werd steeds minder; de loop kwam er niet in. We wilden graag met z’n allen een kermis dicht bij het centrum en daarmee een traditie voortzetten van de vroegere kermis. De collega’s van de Stichting Huizerdag kregen daarvoor groen licht. Daar wilden wij mee verder gaan”.

Passen en meten

“Ook de Cake Walk was gepland (een soort Lunapark-red). Die zou in het midden bij de De Ruyterstraat komen. Maar dat gedeelte moet vrij blijven vanwege de hulpdiensten. Dus misschien een volgende keer. Al met al hebben we twaalf leuke attracties, waarvan we voor 90% zeker zijn dat het allemaal gaat lukken. Donderdag  komen de kermisexploitanten -waarmee we al vele jaren werken- kijken naar de nieuwe plek voor de Booster en hebben we aan het einde van de ochtend zekerheid of de Booster naar Huizen komt. Zowel wij als de gemeente willen graag weten hoe we deze locatie goed kunnen gebruiken als kermisterrein. Het is een mooi terrein, maar we hebben te maken met bomen en lantaarnpalen. We zijn apetrots op de autoscooters, maar het is ontzettend passen en meten. En in de toekomst worden de bomen alleen maar groter. Daar moeten we het met de gemeente en ook de Stichting Huizerdag over hebben: hoe we de locatie in de toekomst gaan inrichten als kermisterrein”, aldus Borremans.